25-11-2012

Hoera! Fons' eerste Feest is een Feit!

Fons is ondertussen dat 1-zijn al goed gewoon, maar door microben in ons paleis en zijn inwoners, was het pas gisteren eindelijk tijd voor zijn eerste feest! Fons heeft ervan genoten. Van de mensen, van de muffins, van zijn nieuwe speeltjes... En Otto genoot des te meer. Van het openmaken van Fons' kadootjes, van 't spelen met Fons' kadootjes, van het spelen met de andere kindjes en van de chippekes. En de mama, die genoot van haar zelfgemaakte slinger en eigen gebakken taarten...





De slinger maakte ik met vilt, lint en stof. Een ideetje, gebaseerd op dit. Van de geboorte tot 1 jaar, ons Fonske mag er wezen. 't Is een lieve, koddige knuffelbeer. Vaak op zoek naar aandacht en dolgelukkig als ie die dan ook krijgt! Een slechte slaper, nog steeds, 's nachts nog altijd tuk op de melk van zijn mama en tijdens die nachten vloek ik wel 'ns binnensmonds, maar ik zie 'm zo graag, mijn kleine - grote - beer.

De taarten bakten ik en mijn lief allemaal zelf en volledig plantaardig. De feestneuzen konden proeven van rijsttaart, bananentaart, broodpudding, chocoladetaart met sinaas, muffins met peer en chocola en mokkataart. Stuk voor stuk baksels om de vingers van af te likken, maar mijn ultieme favoriet was toch de chocoladetaart. Vandaar hier een eerbetoon aan dat bruine goud.



Hoe maak je je eigen chocoladetaart met sinaasglazuur? Ewel, zo. Het recept van de chocoladetaart, kan je bij Suzette vinden. Er bovenop, goot ik een sinaasappelglazuur, wat je maakt met volgende ingrediënten, die je met de klopper mengt.


1 cup confectioners' sugar
1/4 teaspoon grated orange zest
1 tablespoon freshly squeezed orange juice, or as needed

De 'toefkes' on top, dat is een frosting, op basis van boter. Een beetje zwaar en voor verbetering vatbaar, maar toch lekker. Je maakt 'm door de volgende zaken samen te kloppen:

1 cup powdered sugar
½ cup (108 grams) vegan shortening 
or store bought shortening (1 stick), cold
2 Tablespoons non-dairy milk
1 teaspoon apple cider vinegar
½ teaspoon vanilla extract
¼ teaspoon lemon juice
¼ teaspoon salt

Die shortening heb ik gewoon vervangen door boter. Ergens op het "wuld waid web" had ik gelezen dat dat niet strafbaar was.

Smakelijk!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten